Insekty to koszmar każdego hotelarza. Są problemem, który może odbić się nie tylko na zdrowiu gości, ale również na renomie hotelu, zwłaszcza w czasach, kiedy turyści chętnie dzielą się swoimi opiniami z innymi w Internecie. Dlatego właściciele obiektów noclegowych robią wszystko, co w ich mocy, by uniknąć tego kłopotu. Kluczowym działaniem w tej kwestii bez wątpienia jest odpowiednia profilaktyka.
Jak zapobiec pojawieniu się insektów?
To, że pracownicy hotelu dokładnie sprzątają każdy pokój, wydaje się być czymś oczywistym. Jednakże swoją uwagę muszą przede wszystkim skupić na miejscach, w których insekty głównie przebywają. Mogą więc to być: tapicerka mebli, szczeliny między stelażem łóżka a materacem, boazeria, firany i zasłony, a nawet ramy obrazów na ścianach. Zmiana pościeli po każdym gościu, a potem jej czyszczenie i dezynfekcja to punkt obowiązkowy na liście rzeczy do zrobienia osób sprzątających.
Parna, wilgotna pogoda latem lub sąsiedztwo jezior sprzyja pojawieniu się w hotelu komarów i muszek. Dlatego też właściciele obiektów coraz częściej decydują się na zamontowanie w oknach moskitier, przez które te uciążliwe owady nie przedostaną się do środka.
Lepiej zapobiegać niż zwalczać, dlatego też tak ważne są działania profilaktyczne. Aby ochronić hotel przed inwazją niechcianych insektów, pracownicy hotelowi opryskują spody i stelaże łóżek specjalnym środkiem, który zapobiega zagnieżdżaniu się owadów i ich późniejszemu namnażaniu. Oprysk jest bezwonny i całkowicie bezpieczny dla gości. Wykonuje się go regularnie, co 2 miesiące.
Inną formą obrony przed insektami są profesjonalne dezynsekcje zlecane firmom zewnętrznym. Takie działanie zwalcza owady i ich jaja, które już zdążyły pojawić się w hotelu, jak również zapobiega ich przyszłemu zalęgnięciu się. Obecnie za najbardziej niezawodną metodę dezynsekcji uważa się zamgławianie ULV. Specjaliści używają w tym celu specjalnych zamgławiaczy ULV. Są to urządzenia, które wytwarzają trującą dla insektów, grzybów, wirusów oraz drobnoustrojów mgłę. Te chemiczne opary są niezwykle skuteczne, dzięki temu, że docierają do nawet, wydawać by się mogło, niedostępnych miejsc. Zabieg zazwyczaj wykonywany jest w dwóch sesjach. Po przeprowadzeniu dezynsekcji wietrzy się pomieszczenie, dzięki czemu to działanie nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia hotelowych gości. Dezynsekcję można również wykonać na zewnątrz obiektu. Środek owadobójczy wówczas osiada na liściach i roślinach, dzięki czemu odstrasza m.in. natrętne komary czy muszki.
Skąd biorą się insekty w hotelach?
Często insekty, a zwłaszcza pluskwy, przyjeżdżają do hotelu razem z gośćmi. Mogą pojawić się w walizce, która wcześniej znajdowała się w innym hotelu. Mogą przyczepić się do podróżnych w środkach publicznej komunikacji. W samolotach, pociągach, busach dominują tapicerowane fotele, które stanowią idealne miejsce dla pluskiew. Zazwyczaj wystarczy jeden owad, który złoży w pokoju hotelowym jaja, by w ciągu 2 tygodni wylęgły się młode insekty.
Jak rozpoznać pluskwy?
Dorosłe osobniki mają 4-5 mm wielkości, są płaskie, owalne i jasnobrązowe. Po posiłku natomiast stają się większe, a ich kolor zmienia się na purpurowy. Pluskwa posiada trzy pary odnóży, które zakończone się haczykami, oraz czółka. Z kolei młode pluskwy są mniejsze, półprzeźroczyste, żółte albo białe. O tym, że te insekty znajdują się w pokoju, można dowiedzieć się również poprzez sprawdzenie prześcieradła. Jeśli występują na nim ślady w postaci małych plamek koloru czarnego (odchody) lub czerwonego (krew), bardzo prawdopodobne jest to, że pluskwy zalęgły się w danym miejscu.